Anti Hadith merupakan antara ajaran sesat yang menular dalam
masyarakat Islam sejak beberapa tahun yang lalu. Pengaruh anti Hadith ini
semakin luas apabila wujudnya pihak-pihak tertentu yang mendukung kepercayaan
dan kefahaman mereka di samping wujudnya buku-buku, artikel-artikel dan seminar
yang berkaitan.
Fahaman sebegini juga pernah muncul di beberapa buah negara lain
seperti Indonesia, Singapura, India, Pakistan, Iran, dan negara Arab.
Sebenarnya, ulama Islam seperti Ibn Hazm pada abad 4-5 H dan beberapa ulama
pada zaman moden seperti Muhammad al-Ghazali dan Yusuf al-Qardawi pernah
membincangkan tentang fahaman ini.
Fahaman anti Hadis ini sebenarnya mempunyai pegangan yang tidak
mempercayai Hadis sebagai sumber epistemologi Islam selepas al-Qur’an.
Penghujahan golongan yang berfahaman ini bahawa al-Qur’an sebagai kitab yang
lengkap dan sempurna telah menolak sumber-sumber lain sebagai sumber
perundangan Islam.
Untuk menguatkan hujah mereka, beberapa ayat al-Qur’an cuba
diselewengkan tafsirannya. Kebanyakan penyelewengan mereka melibatkan soal
akidah, siasah, dan fiqh.
Dalam soal akidah, golongan ini meletakkan kedudukan Nabi Muhammad
s.a.w. sekadar pengikut Nabi Ibrahim a.s. Menurut mereka Nabi Ibrahim adalah
pesuruh Allah S.W.T. bukannya Nabi Muhammad s.a.w. Sehubungan itu, mereka
mendakwa solat, puasa, zakat, dan amalan-amalan ibadah lain harus mengikut Nabi
Ibrahim a.s.
Antara ayat yang diselewengkan oleh mereka ialah firman Allah
yang bermaksud, “Dan berjihadlah kamu
pada jalan Allah dengan jihad yang sebenarnya. Dia telah memilih kamu dan Dia
sekali-kali tidak menjadikan kamu dalam agama suatu kesempitan. (Ikutilah)
agama orang tuamu Ibrahim” (Surah al-Haj ayat 78).
Mereka mentafsirkan ayat ini sebagai satu arahan Allah S.W.T.
agar mengikut agama Nabi Ibrahim a.s. Padahal yang sebenarnya ayat ini
menjelaskan bahawa Allah S.W.T. tidak menyusahkan dan menyempitkan manusia dalam
persoalan agama. Allah S.W.T. menyebut agama bapa kamu Nabi Ibrahim a.s.
sebagai menunjukkan contoh kesukaran yang pernah berlaku dalam agama itu.
Ayat 78 daripada Surah al-Hajj ini sepatutnya diterjemahkan
begini, “Dan berjihadlah kamu pada jalan
Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya, Dialah yang memilih kamu (untuk
mengerjakan suruhan agamanya), dan Dia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu
keberatan dan susah payah dalam perkara agama seperti agama bapa kamu Ibrahim.”
Golongan anti Hadis juga menyelewengkan ayat-ayat al-Quran
berkaitan politik, terutamanya yang berkaitan dengan kepimpinan ulama. Mereka
mendakwa ulama dahulu dan kini semuanya palsu, menyelewengkan ajaran Allah
S.W.T, bertopengkan amalan Rasul serta telah mereka-reka hukum. Mereka mendakwa
ulama mencipta hukum halal-haram, sesat, undang-undang kekeluargaan Islam, dan
sebagainya walhal semua itu tiada dalam al-Qur’an. Bagi mereka ulama sekutu
Allah S.W.T.
Sikap buruk sangka dan kebencian golongan ini terhadap para
ulama amat menebal. Hal ini menyebabkan mereka sanggup memfitnah para sahabat
dengan cerita daripada sumber yang tidak berasas.
Mereka berhujah dengan firman Allah S.W.T. yang bermaksud, “Apakah mereka mempunyai sembahan-sembahan
selain Allah yang mensyariatkan untuk mereka agama yang tidak diizinkan Allah?
Sekiranya tiada ketetapan yang menentukan (daripada Allah) tentulah mereka
telah dibinasakan dan sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan memperoleh
azab yang amat pedih” (Surah al-Syura ayat 21).
Sembahan yang dimaksudkan oleh mereka ialah ulama dan para
sahabat kerana memandai-mandai dalam membuat hukum. Sebenarnya ayat itu telah
diselewengkan terjemahan dan tafsirannya. Ayat 21 daripada Surah al-Syura ini
sepatutnya diterjemahkan, “Bahkan mereka
mempunyai sekutu-sekutu yang menentukan mana-mana bahagian dari agama mereka
sebarang undang-undang yang tidak diizinkan oleh Allah? Dan kalaulah tidak
kerana kalimah ketetapan yang menjadi pemutus (daripada Allah, untuk
menangguhkan hukuman hingga ke suatu masa yang tertentu), tentulah dijatuhkan
azab serta-merta kepada mereka (yang berbuat demikian) dan sesungguhnya
orang-orang yang zalim itu akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya.”
“Mereka mempunyai sekutu-sekutu” dalam ayat
itu ialah orang kafir Mekah. Sekutu di sini bukan sekutu Allah S.W.T. tetapi
sekutu golongan kafir. Merekalah yang sering mengandaikan persoalan agama untuk
mengelirukan orang ramai. Dalam ayat ini juga Allah S.W.T. menyatakan yang Dia
akan mengenakan azab seksa serta merta mungkin untuk memberi peluang kepada
mereka supaya bertaubat.
Seterusnya mereka selewengkan ayat tentang masalah aurat wanita.
Mereka menafikan aurat wanita termasuk rambut ataupun kepala. Malah mendakwa
Islam sebenarnya tidak mewajibkan wanita bertudung kepada. Golongan ini percaya
bahawa perintah pertama yang berkaitan etika pakaian wanita dalam al-Qur’an ada
disebut dalam ayat 26 Surah al-A‘raf. Mereka menyelewengkan maksud ayat
tersebut dengan tafsiran “Allah telah
menyatakan bahawa Dia telah menurunkan pakaian untuk menutupi bahagian-bahagian
aib”.
Bagi mereka aib itu tidak termasuk bahagian kepala wanita.
Mereka membuat terjemahan sendiri tanpa bersandar kepada Hadis dan ijmak ulama.
Padahal maksud sebenar ayat tersebut ialah “Sesungguhnya
Kami telah menurunkan kamu pakaian untuk menutupi auratmu dan perhiasan”.
Berdasarkan ayat 26 Surah al-A‘raf di atas, pakaian dalam Islam
adalah untuk menutup aurat dan perhiasan yang dipakai oleh wanita itu. Jadi,
menurut pendapat majoriti ulama aurat dalam konteks ini meliputi keseluruhan
tubuh badannya kecuali muka dan tapak tangan.
Dalam ayat yang lain Allah S.W.T. berfirman “‘walyadribna bi khumurihinna’.” Dalam
ayat ini Allah meminta para wanita melabuhkan tudung mereka ke paras dada.
Penutupan di sini kerana bahagian dada terdapat perhiasan.
Golongan anti Hadis ini terus menyelewengkan maksud ayat-ayat
yang berkaitan hijab. Menurut mereka, perintah berhijab dalam ayat-ayat
al-Qur’an tidak mewakili hukum atau peraturan pakaian wanita Muslimah. Mereka
mendakwa bahawa amalan menutup kepala ini sebenarnya telah lama berkuat kuasa
beribu-ribu tahun sebagai tradisi. Ulama Islam mendakwa hijab sebagai pakaian
Muslimah hakikatnya tradisi sebelum Islam lagi.
Jelas di sini Golongan Anti Hadis ini cuba mentafsirkan ayat
al-Qur’an mengikut seleranya sendiri berdasarkan terjemahan yang lemah. Mereka
sebenarnya tidak mempunyai kepakaran dalam bahasa al-Qur’an, tidak memahami
uslub ayat dan balaghahnya. Jadi, memahami al-Qur’an berdasarkan terjemahan
yang sedia ada mengakibatkan fahaman mereka tersasar daripada maksud sebenar.
Tegasnya, fahaman golongan anti Hadis tergolong dalam pembawa
ajaran sesat. Mereka sengaja memutarbelitkan maksud ayat-ayat al-Qur’an untuk
kepentingan mereka sekali gus mengelirukan orang yang jahil. Sayidina Umar
al-Khattab r.a. pernah berkata, “Sesungguhnya
aku ingatkan kamu terhadap dua jenis manusia. Pertama, manusia yang
mentakwilkan al-Qur’an tanpa takwilan yang sebenarnya. Kedua, manusia yang
menginginkan milik (kepunyaan) saudaranya”.
Menyedari penyelewengan golongan ini, umat Islam seharusnya
berhati-hati agar tidak terperangkap dengan jerat mereka. Pada masa yang sama,
umat Islam seharusnya mengetahui metodologi disiplin Islam seperti Hadis,
tafsir, fiqh, usul fiqh, dan usul tafsir. Tetapi yang paling utama dalam
konteks ini adalah menguasai bahasa Arab. Inilah asas yang perlu ada pada
seseorang untuk membolehkannya mentafsirkan ayat-ayat al-Qur’an.
Sumber :
http://hshukeri.blogspot.com/2014/03/golongan-anti-hadith-selewengkan.html
No comments:
Post a Comment