"Berhati-hati menerima hadith, jangan sampai menjadi anti hadith.‎.."

Sebuah Pengenalan

Al-Quran dan hadith merupakan sumber utama Islam yang disepakati. Ummah akan dianggap berada di atas landasan yang betul sekiranya mereka menjadikan al-Quran dan sunnah Nabi SAW sebagai panduan. Timbulnya golongan yang mempertikaikan kewibawaan sunnah atau hadith merupakan satu cabaran bagi umat Islam. Ini kerana dalam banyak hal, penjelasan dalam pelbagai bentuk mengenai kehendak ayat al-Quran hanya diperoleh daripada orang yang paling arif mengenainya, iaitu Nabi SAW sendiri.

Oleh yang demikian, golongan yang hanya percaya dan yakin dengan al-Quran sahaja, tidak kepada sunnah atau hadith adalah bercanggah dengan kesepakatan ulama’ dan ummah. Golongan ini dikatakan dengan pelbagai nama seperti ahl al-Quran, al-Qur’aniyyun dan sebagainya.


Tuesday, 7 October 2014

Faktor-Faktor Penolakan Hadis

Share it Please
Terdapat beberapa faktor tertentu yang dikemukakan bagi menolak autoriti hadis sebagai sumber perundangan Islam. Namun, ia boleh ditinjau melalui tiga sudut pandangan iaitu akidah, syariah dan akhlak. Antaranya ialah:

Akidah

a) Kassim Ahmad menganggap hadis merupakan satu penyelewengan daripada ajaran-ajaran Nabi Muhammad S.A.W. dan tidak boleh diterima sebagai sumber perundangan Islam. Malahan, ia dianggap muncul selepas kewafatan Rasulullah S.A.W. lalu dikaitkan dengan Baginda.

b) Al-Quran adalah wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad S.A.W. melalui Malaikat Jibril serta dianggap telah lengkap, sempurna dan terperinci. Oleh itu, al-Quran tidak memerlukan sebarang bentuk penghuraian mahupun pentafsiran.

c) Beliau juga beranggapan bahawa umat Islam telah menyeleweng dari ajaran Tuhan yang sebenar. Ajaran Tuhan yang sebenar adalah semasa zaman Nabi Muhammad S.A.W. sebagai Nabi terakhir serta yang dibawa oleh Baginda ialah al-Quran dan tidak ada yang lain daripada itu.

d) Malahan, hadis dianggap sebagai satu catatan sejarah yang boleh dan perlu dikaji oleh para penyelidik untuk memahami dan menilai zaman itu.

e) Lafaz dua Kalimah Syahadah yang diucapkan oleh umat Islam kini adalah dilarang oleh al-Quran kerana syahadah yang diwajibkan hanyalah لا إله إلا الله .

f) Beliau turut menolak kepercayaan kepada Qada’ dan Qadar yang merupakan salah satu perkara terpenting dalam Rukun Iman. Hanya kerana ia dinyatakan melalui hadis lalu dianggap bertentangan dengan apa yang terdapat di dalam al-Quran.

g) Seterusnya, beliau menghuraikan maksud ayat al-Quran dalam surah al-Nisa’ ayat 59 iaitu:
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah…

Beliau menyatakan bahawa kita disuruh mentaati Rasul ialah mentaati perutusannya dan bukan mentaati Nabi Muhammad S.A.W.

i)                    Dengan merujuk surah al-Ahzab ayat 21:
ii)            Maksudnya: Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik,..

Beliau menyatakan bahawa ayat ini tidak bermaksud untuk merujuk kepada gerak geri dan kelakuan Nabi Muhammad S.A.W. seperti cara beliau makan, pakai, tidur dan sebagainya. Ia sebenarnya merujuk kepada keyakinan, pegangan, pendirian dan perjuangan. Malahan, semua kelakuan dan gerak geri
seseorang itu ditentukan oleh faktor-faktor seperti kebudayaan, pendidikan, semasa, tempat dan perbuatan.

Syariah

a) Menolak sebarang bentuk kaifiat solat daripada hadis malahan beliau menganggap amalan solat ini telah diwarisi sejak zaman Nabi Ibrahim a.s. lagi. Seterusnya, bilangan waktu solat hanyalah tiga kali sehari semalam dan bukan lima kali serta bilangan rakaat yang boleh dikerjakan dengan minimum satu rakaat sahaja. Manakala, bahasa yang digunakan semasa mengerjakan solat adalah tidak terhad kepada bahasa Arab sahaja bahkan boleh menggunakan apa jua bahasa termasuk semasa membaca surah al-Fatihah.

b) Kassim Ahmad dalam satu kenyataannya di dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 14 Ogos 1995, telah menyatakan bahawa wanita Muslimah boleh memakai apa sahaja pakaian walaupun hal keadaannya mendedahkan anggota tubuh badan dengan syarat ia hendaklah bersopan dan tidak menyalahi adat serta budaya masyarakat setempat. Menurutnya, aurat ialah menutup bahagian sulit yang menjadi perkara sumbang kepada masyarakat jika didedahkan. Beliau juga turut menyebut bahawa tanda pada aurat ialah wuduk. Dengan berasaskan penaakulan beliau, sekiranya kepala itu ditutup nescaya Allah tidak menyuruh agar menyapunya.

Akhlak
a) Menurut Kassim Ahmad lagi, apa-apa bentuk penghormatan, penghargaan mahupun kecintaan terhadap Rasulullah S.A.W. tidak bermakna untuk mendewa-dewakan Baginda sehingga meletakkan kata-kata dan perbuatan Baginda sebagai wahyu dan setaraf dengan al-Quran.

b) Seorang pengikut anti Hadis bernama Wadan Kassim dalam tulisannya di dalam akhbar Berita Harian bertarikh 14 Julai 1995 telah meyamakan kedudukan ulama’ dengan pendita-pendita berdasarkan pemahamannya terhadap ayat al-Quran.

c) Puan Kalsom Abd. Rahman telah menulis sepucuk surat kepada BAHEIS bertarikh 15 Disember 1994 yang antara lainnya menyatakan bahawa kedudukan Rasulullah S.A.W. adalah sama seperti posmen yang hanya menyampaikan ajaran al-Quran tanpa perlu kepada sebarang bentuk penghuraian mengenainya.


d) Golongan anti hadis ini tidak menghuraikan penjelasan mereka menurut disiplin-disiplin ilmu yang telah digariskan oleh Islam. Ia hanya menggunakan pendalilan secara aqli dan kaedah saintifik semata-mata tanpa berpandukan al-Quran, Hadis, Ijma‘ Ulama’ dan Qiyas. Di samping itu, mereka juga tidak merujuk kepada kitab-kitab muktabar dalam mentafsirkan ayat-ayat al-Quran dan perkara-perkara yang berkaitan dengan akidah dan syariah. Malahan mereka hanya merujuk kepada buku-buku yang ditulis oleh orientalis barat seperti Dr. Rashad Khalifa, Ignaz Goldziher dan Joseph Schacht.

Wallahua'lam


Sumber: 
PENYELEWENGAN ANTI HADIS
S.S TAN SRI DATO SERI (DR) HAJI HARUSSANI HAJI ZAKARIA
MUFTI NEGERI PERAK DARUL RIDZUAN

**Kertas ini dibentangkan di Wacana Pengukuhan Nilai-Nilai Islam –Bicara dan Khutbah bersama Mufti pada 25 April 2014 di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin, Putrajaya.

No comments:

Post a Comment

Penghargaan

Penghargaan
Dr. Khadher Bin Ahmad, Pensyarah Kanan di Jabatan al-Quran dan Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya,. Beliau adalah Pensyarah bagi subjek Pengajian al-Quran dan al-Hadith dalam aplikasi ICT.
Blog ini merupakan kerjasama oleh 7 ahli yang merupakan pelajar di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya. Blog ini ditubuhkan bagi menyempurnakan tugasan bagi subjek Pengajian Al-Quran Dan Al-Hadith Dalam Aplikasi Ict (Quranic And Hadith Studies In Ict Applications)

Follow The Author