"Berhati-hati menerima hadith, jangan sampai menjadi anti hadith.‎.."

Sebuah Pengenalan

Al-Quran dan hadith merupakan sumber utama Islam yang disepakati. Ummah akan dianggap berada di atas landasan yang betul sekiranya mereka menjadikan al-Quran dan sunnah Nabi SAW sebagai panduan. Timbulnya golongan yang mempertikaikan kewibawaan sunnah atau hadith merupakan satu cabaran bagi umat Islam. Ini kerana dalam banyak hal, penjelasan dalam pelbagai bentuk mengenai kehendak ayat al-Quran hanya diperoleh daripada orang yang paling arif mengenainya, iaitu Nabi SAW sendiri.

Oleh yang demikian, golongan yang hanya percaya dan yakin dengan al-Quran sahaja, tidak kepada sunnah atau hadith adalah bercanggah dengan kesepakatan ulama’ dan ummah. Golongan ini dikatakan dengan pelbagai nama seperti ahl al-Quran, al-Qur’aniyyun dan sebagainya.


Monday, 6 October 2014

Dakwaan Golongan Anti-Hadith

Share it Please
Berdasarkan sejarah juga, kesilapan memahami hadith jugalah yang menjadi faktor munculnya pelbagai kumpulan anti hadith. Hal ini disebabkan tidak mengikuti disiplin riwayah, dirayah, takwil dan lain-lain dalam memahami hadith Nabi SAW. Antara kumpulan-kumpulan tersebut adalah sebagaimana berikut:
1.       Mu’ tazilah

Mereka terlalu mementingkan akal. Sekiranya ada hadith yang bercanggah dengan akal, maka mereka akan menolak terus hadith tersebut. Contohnya, mereka menolak hadith Rasulullah SAW dibelah dada untuk dibasuh hati seterusnya diisi hati baginda dengan iman. Pada mereka, sekiranya dibelah sedemikian pasti akan mati. Mereka terlalu mengagungkan akal dalam membuat kesimpulan sesuai dengan keadaan semasa itu. Sedangkan pada masa sekarang, membelah dada adalah suatu kebiasaan yang sering dilakukan para pakar perubatan dalam proses merawat.

2.       Murji ‘ah
Golongan ini berpendapat bahawa sesiapa yang bersaksi dengan Allah dan Rasul, maka akan diharamkan masuk neraka. Oleh itu, mereka menyatakan amalan tidak mempengaruhi iman seseorang itu dan cukup sekadar beriman di dalam hati untuk masuk syurga. Dakwaan tersebut hakikatnya menjadikan umat Islam malas dan cukup dengan mendakwa beriman untuk masuk syurga. Seharusnya ahli sunnah wal jamaah mestilah menjadi umat yang beramal, bukan sekadar mendakwa.

3.       Musyabbihah

Dalam sebuah hadith dinyatakan bahawa kamu akan melihat Tuhan kamu sebagaimana kamu melihat bulan. Golongan musyabbihah menyatakan Tuhan adalah seperti bulan dan kita melihatnya dari bawah. Sedangkan perumpamaan lihat di situ adalah persamaan dari segi melihat bukan dari segi benda yang dilihat. Mereka lebih terpesong hingga menganggap Allah seperti makhluk.

4.       Khawarij

Khawarij mendakwa, orang yang melakukan dosa besar akan terus menjadi kafir. Keadaan ini mungkin. Nampak bagus dari satu segi untuk menjaga kesucian Islam. Namun, dari sudut pelaksanaannya contoh dalam kes sahabat yang mati direjam akibat berzina tetap disembahyangkan. Sedangkan orang kafir tidak akan disembahyangkan.

5.       Syiah

Mereka menyatakan Islam hanya akan terteguh dengan 12 Imam mereka. Mereka menganggap Imam dan khalifah adalah berbeza. Sedangkan tiada imam-imam mereka menjadi pemerintah sebagaimana khalifah melainkan Saidina ‘Ali yang sememangnya seorang khalifah di dalam Islam. Mereka turut mendakwa khulafa’ al-rasyidin ada empat, sedangkan di dalam hadith dinyatakan ada 12 khalifah. Bukannya 12 imam sebagaimana yang didakwa syiah, bahkan mereka cuba menyingkirkan khalifah-khalifah terbabit dengan mereka pelbagai cerita buruk mengenai khalifah-khalifah tersebut.

6.       Anti hadith

Golongan anti hadith ini semakin berleluasa akhir-akhir ini. Mereka mempertikaikan hadith kerana merasakan ia tidak sesuai dengan keperibadian Rasulullah. Contohnya hadith Rasulullah menggalakkan cicak dibunuh kerana ia termasuk dalam kelompok binatang yang jahat. Justeru, mereka merasakan ia adalah hal remeh dan tidak sesuai diperkatakan seorang Nabi. Sedangkan kita perlu menilai keadaan Raulullah semasa menuturkannya. Adakah baginda menuturkannya sebagai seorang pemimpin, guru, doktor, bapa atau sebagainya?

7.       Braelwisme atau Kuburiyyun

Golongan ini terkenal di Pakistan, India, Turki dan lain-lain. Mereka sangat memuja dan membesar-besarkan kubur hingga peringkat syirik. Kebiasaannya kubur-kubur wali yang dipuja dan dibina sebagaimana masjid. Banyak wang dibazirkan kegiatan tersebut. Golongan ini membuat ‘urs iaitu suatu perayaan meraikan kelahiran seseorang wali atau meraikan kematian wali terbabit. Pada anggapan mereka wali terbabit menjadi pengantin. Hal ini kerana kesilapan kefahaman mereka terhadap hadith bahawa apabila mati seseorang dia akan ditanya malaikat tentang Nabi Muhammad SAW. Hanya orang beriman akan menjawab dengan tepat, maka malaikat akan menyuruh dia tidur sebagaimana tidurnya seorang pengantin yang tidak akan disedarkan kecuali oleh orang yang paling disayangi (suami/isteri). Mereka memahami bahawa orang mati akan menjadi pengantin, sebab itulah mereka menghias kubur para wali mereka dengan sebaiknya sebagaimana suatu keraian ke atas pengantin.


Wallahua'lam.


Sumber:

  1. http://goldsniper.blogspot.com/2009/10/sejarah-kemunculan-gerakan-anti-hadith.html
  2. wacana menangani kesilapan pemahaman hadith menurut perspektif ahl sunnah wa al-jamaah

No comments:

Post a Comment

Penghargaan

Penghargaan
Dr. Khadher Bin Ahmad, Pensyarah Kanan di Jabatan al-Quran dan Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya,. Beliau adalah Pensyarah bagi subjek Pengajian al-Quran dan al-Hadith dalam aplikasi ICT.
Blog ini merupakan kerjasama oleh 7 ahli yang merupakan pelajar di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya. Blog ini ditubuhkan bagi menyempurnakan tugasan bagi subjek Pengajian Al-Quran Dan Al-Hadith Dalam Aplikasi Ict (Quranic And Hadith Studies In Ict Applications)

Follow The Author