"Berhati-hati menerima hadith, jangan sampai menjadi anti hadith.‎.."

Sebuah Pengenalan

Al-Quran dan hadith merupakan sumber utama Islam yang disepakati. Ummah akan dianggap berada di atas landasan yang betul sekiranya mereka menjadikan al-Quran dan sunnah Nabi SAW sebagai panduan. Timbulnya golongan yang mempertikaikan kewibawaan sunnah atau hadith merupakan satu cabaran bagi umat Islam. Ini kerana dalam banyak hal, penjelasan dalam pelbagai bentuk mengenai kehendak ayat al-Quran hanya diperoleh daripada orang yang paling arif mengenainya, iaitu Nabi SAW sendiri.

Oleh yang demikian, golongan yang hanya percaya dan yakin dengan al-Quran sahaja, tidak kepada sunnah atau hadith adalah bercanggah dengan kesepakatan ulama’ dan ummah. Golongan ini dikatakan dengan pelbagai nama seperti ahl al-Quran, al-Qur’aniyyun dan sebagainya.


Monday, 6 October 2014

Anti Hadith di Malaysia

Share it Please
Kewujudan individu mahupun golongan yang mempertikaikan sunnah atau hadith Nabi Muhammad SAW sebagai sesuatu yang berautoriti bukanlah fenomena baharu dalam dunia Islam. Namun, kemunculan kumpulan yang dilabel sebagai anti hadith itu telah mencetuskan polemik yang agak panjang di Malaysia. Ulama’-ulama’ di Malaysia pernah mengadakan dialog dengan pencetus polemik ini di Malaysia, tetapi secara umumnya tidak banyak memberikan kesan positif.

Golongan yang mempertikaikan dan menolak hadith di Malaysia pada tahun 1985 oleh tiga ‘ tokoh pemikir’ yang amat takjub dengan keupayaan akal mereka sendiri iaitu Kassim Ahmad, Abdul Manan Harun dan Othman Ali. Situasai ini bukanlah suatu yang pelik. Malahan dari segi sejarahnya, golongan seperti ini telah timbul semenjak akhir abad kedua Hijrah atau awal abad ketiga Hijrah pada zaman Imam al-Syafi’i (150 H-204 H). Hal ini dapat dibuktikan dengan kewujudan sebuah buku karangan beliau berjudul Jima’ al-’Ilm.

Buku tersebut merakamkan polemik yang berlaku antara Imam al-Syafi’i dengan beberapa individu sezaman dengannya tentang autoriti sunnah atau hadith Nabi Muhammad SAW. Justeru, Kitab Jima’ al-’Ilm merupakan sebuah penulisan pertama yang mendokumentasikan kewujudan individu atau kumpulan yang meragui, mempertikaikan, bahkan menolak autoriti hadith Nabi SAW. Oleh itu, bukanlah suatu yang pelik pada zaman ini fahaman tersebut kembali menular dalam masyarakat samada majoritinya muslim atau sebaliknya. Boleh dikatakan gerakan anti hadith sekarang bersifat global.

Golongan yang mempertikaikan hadith di Malaysia antaranya adalah Jama’ah Ahl al-Quran (JAM), yang dipimpin oleh Dr. Kassim Ahmad.  Golongan ini dikenalpasti dengan merujuk kepada tulisan mereka serta fatwa yang dikeluarkan oleh negeri-negeri di Malaysia. Kumpulan ini pada mulanya menamakan diri mereka sebagai Forum Iqra’. Kumpulan ini ditubuhkan pada 11 Jun 1995 dengan tujuan “menyeru orang-orang Islam di Malaysia dan seluruh dunia agar kembali kepada ajaran Tuhan, iaitu al-Quran.”

Polemik mengenai hadith nantara Kassim Ahmad dengan ulama di Malaysia bermula apabila Kassim menghasilkan sebuah buku berjudul Hadis: Suatu Penilaian Semula. Polemik ini jelas dipaparkan melalui majalah, akhbar oleh para ulama, mufti dan lain-lain. Untuk menangani polemik tersebut, pihak Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) telah mengambil inisisatif dengan mengadakan dialog antara Kassim Ahmad dengan beberapa tokoh ulama bagi membincangkan pandangan Kassim yang termuat dalam bkunya. Dialog itu telah diadakan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Petaling Jaya pada 28 Jun 1986. Menurut Kassim, dialog tersebut mengecewakannya kerana beberapa penulis terlalu emosional.

Sebagai reaksi terhadap penulisan-penulisan beraliran anti hadith, ramai penulis, ulama’ dan pihak berkuasa agama Islam telah menerbitkan buku bagi menjawab tohmahan yang telah dilemparkan kepada hadith dan ulama’. Boleh dikatakan setiap kenyataan Kassim Ahmad dan sekutunya dibincangkan terutama yang terdapat dalam buku Hadis Satu Penilaian Semula itu dibincangkan, dianalisis dan dikritik.

Situasi yang timbul telah menyebabkan Kassim Ahmad dan pemikirannya dikenali umum di Malaysia. Bagi mengelakkan kesan yang lebih buruk, pihak berkuasa agama dan para ulama’ mengambil tindakan tidak membincangkan perkara tersebut kepada umum atau media cetak. Akhirnya, Majlis Fatwa Kebangsaan mencadangkan agar anti hadith diharamkan. Berikutan itu, jawatankuasa fatwa setiap negeri mengeluarkan fatwa bahawa anti hadith yang dipimpin oleh Kassim Ahmad adalah menyeleweng daripada ajaran Islam serta mengharamkan buku-buku berkaitan dan bulletin Jama’ah Ahl al-Quran Malaysia.

Selain itu, Yusuf al-Qardawi juga telah menggariskan tiga langkah utama bagi mengelakkan unsur yang tidak sihat dalam hubungan hadith Nabi SAW:

1.       Memastikan kewujudan hadith dan keabsahannya melalui neraca ilmu yang kemas dan teliti yang telah digariskan tokoh-tokoh hadith yang terbilang.
2.       Pemahaman hadith yang sebenar berdasarkan petunjuknya.

3.       Memastikan tidak terdapat percanggahan dengan nas lain yang lebih kuat.


Wallahua'lam.

Sumber: 
  1. buku autoriti hadis: menangani gerakan anti hadis
  2. http://opentahfiz.blogspot.com/2014/02/ajaran-yang-turut-dikenali-sebagai.html

No comments:

Post a Comment

Penghargaan

Penghargaan
Dr. Khadher Bin Ahmad, Pensyarah Kanan di Jabatan al-Quran dan Hadith, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya,. Beliau adalah Pensyarah bagi subjek Pengajian al-Quran dan al-Hadith dalam aplikasi ICT.
Blog ini merupakan kerjasama oleh 7 ahli yang merupakan pelajar di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya. Blog ini ditubuhkan bagi menyempurnakan tugasan bagi subjek Pengajian Al-Quran Dan Al-Hadith Dalam Aplikasi Ict (Quranic And Hadith Studies In Ict Applications)

Follow The Author